Miuri Mishima-Sauvé est toujours la première enquêtrice à se pointer au poste. Élevée au Japon, elle ne s’est toujours pas…
habituée à la philosophie nord-américaine où le travail n’est qu’un élément de l’existence parmi d’autres. Mais ce matin, tout le monde est à l’heure, car la veille l’avorteur a encore frappé. Dans sa tête, elle revoit la femme couchée sur le dos, robe de chambre remontée jusqu’à la taille, cuisses ouvertes sur un océan de sang… et toujours cet ange de plâtre en guise de signature. Elle sait qu’ici l’avortement soulève les passions. Or, ce qui la turlupine, c’est l’illogisme du tueur: pourquoi avorte-t-il des femmes qui avaient déjà choisi d’opter pour cette procédure ?
Who are the most important Canadian crime and detective writers? How do they help represent Canada as a nation? How…
do they distinguish Canada’s approach to questions of crime, detection, and social justice from those of other countries? The Routledge Introduction to Canadian Crime Fiction provides a much-needed investigation into how crime and detection have been, are, and will be represented within Canada’s national literature, with an attention to contemporary popular and literary texts. The book draws together a representative set of established Canadian authors who would appear in most courses on Canadian crime and detective fiction, while also introducing a few authors less established in the field. Ultimately, the book argues that crime fiction is a space of enormously productive hybridity that offers fresh new approaches to considering questions of national identity, gender, race, sexuality, and even genre.